Protestantse Gemeente te Helenaveen

Welkom Welkom

Van harte welkom op de website van de Protestantse Gemeente te Helenaveen.

U vindt hier veel informatie als u op de verschillende aandachtspunten aan de linkerzijde van de pagina klikt.

CV Protestantse kerk Helenaveen

De kerk is op 3 November 1867 in gebruik genomen ten behoeve van de Hervormde inwoners van Helenaveen en de Peelwerkers, die op dat moment turf staken, de Peel ontgonnen, kanalen groeven, enz.
Middels een landelijke actie van enkele predikanten uit het gehele het land werd een commissie gevormd met het doel een kerk te bouwen en een kerkelijke gemeente te stichten.
Onder leiding van ds. A. Rutgers van der Loeff uit Leiden werd dat een groot succes en werden beide doelen bereikt. In 1870 werd de zelfstandige gemeente Helenaveen gesticht.
Tot het moment van de ingebruikneming van de kerk werden er diensten gehouden in huiselijke kring en in een barak. De dienst werd meestal geleid door een gezinshoofd en soms kwam dominee August Grashof uit Duitsland, in de jaren 1860 tot 1883.
De eerste voorganger was ds. E.B. Swalue. Hij stierf op 44-jarige leeftijd in 1883. De grafsteen in de voorgevel van de kerk, geplaatst op zijn honderdste sterfdag, herinnert nog steeds aan hem.
De kerk is van het type Waterstaatskerk, maar wijkt op diverse plaatsen af van de standaard en is daardoor uniek.
Het interieur van de kerk is sober met gewelfd plafond. Dit zorgt voor een zeer goede akoestiek.
Het kerkgebouw is in de jaren 1969 en 1975 grondig verbouwd en heeft sinds de laatste verbouwing een nooduitgang en een vernieuwd “liturgisch centrum”.
Naast de kerk staat de zondagsschool (het jeugdgebouw) en de pastorie.
Na bijna honderd jaar zelfstandigheid bestond er behoefte aan meer samengaan met vooral de kerkelijke gemeente Deurne.
De Protestantse gemeente Helenaveen telt momenteel ca. 140 leden.
Elke zondag is er dienst om 10.00 uur, er komen ook kerkgangers van campings en recreatieparken uit de omtrek.
De diensten worden geleid door onze vaste dominee, bevoegde voorgangers en predikanten van andere gemeenten.
De toekomst is zorgelijk door de vergrijzing en een terugloop van het aantal kerkgangers.
Maar we houden goede moed en kunnen nog steeds onze financiën rond krijgen door een strak financieel beleid.

lees meer ยป